Afrekenopties in WooCommerce
In WooCommerce kun je onder het menu “Afrekenen” bepalen welke betaalmethoden je klanten kunnen gebruiken om hun bestelling te betalen.
Standaard betaalmethoden
De betaalmethoden die standaard in WooCommerce zijn geïnstalleerd, zijn:
- Directe bankoverschrijving
- Cheque betaling
- Rembours
- PayPal
Zoals je in de afbeelding kunt zien, kun je in de kolom “Standaard” een standaard betaalmethode kiezen. In de “Status”-kolom zie je welke betaalmethoden nu actief zijn.
Veel webshops bieden een directe bankoverschrijving aan. Een nadeel hiervan is dat je handmatig moet controleren of de betaling is binnengekomen en de status van de bestelling in WooCommerce moet aanpassen. Bij PayPal gaat dit automatisch.
Afrekenen-instellingen
De andere instellingen in het Afrekenen-menu zijn vrij duidelijk. Zoals je in de afbeelding kunt zien, kun je het gebruik van kortingsbonnen activeren (meer daarover later in de handleiding).
Je kunt ook instellen of klanten kunnen afrekenen als gast, dus zonder een account aan te maken. Dit wordt door veel webshops gedaan en ik raad het ook aan. Veel mensen willen geen account aanmaken en zullen anders misschien ergens anders gaan kopen.
Verder is het mogelijk om SSL te forceren (https) voor een veilige betaling. Hiervoor heb je wel een SSL-certificaat nodig.
Afrekenpagina’s instellen
Je kunt hier ook de afrekenpagina’s instellen. De kans is groot dat deze al zijn ingesteld tijdens de installatie van WooCommerce. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag door naar het artikel over WooCommerce pagina’s.
Endpoints voor afrekenen
Tot slot kun je de URL’s van de “Endpoints voor Afrekenen” aanpassen. Dit zijn de URL’s die klanten zien bij het betalen. Standaard zijn ze ingesteld zoals te zien in de afbeelding.
Je kunt deze URL’s aanpassen naar SEO-vriendelijke URL’s, zoals “bestelling-betalen”, “bestelling-ontvangen” en “betaalmethode-toevoegen”.